MM #38 Seinfeldova metoda

O tom, jak vyzrát na prokrastinaci netradičním způsobem, který Vás naučí produktivně manipulovat s Vašimi vlastními negativními pocity, již řeč byla. Seinfeldova metoda je naopak zaměřena na pozitivní motivaci, ke které Vám otevře cestu jednoduchá vizuální pomůcka.

Miliardový komik, miliardová metoda

Kdo je to Jerry Seinfeld? Stručně řečeno je to finančně nejúspěšnější komik na světě. Jeho hodnota je 950 milionů dolarů. Začínal se stand-up vystoupeními v New Yorku, a poté spoluvytvářel polo-fiktivní seriál Seinfeld, ve kterém hrál hlavní roli. Ten se ve své čtvrté řadě stal nejsledovanějším sitcomem v USA. Když se jej jednou v klubu, ve kterém vystupoval, zeptal kolega, jestli má nějaké tipy pro začínající umělce, Seinfeld mu odpověděl:

“Aby ses stal lepším komikem, musíš psát lepší vtipy, a abys psal lepší vtipy, musíš psát každý den. Pořiď si velký červený fix a roční nástěnný kalendář, na kterém jsou všechny dny vyobrazeny na jedné stránce. Každý den, který budeš psát, označ velkým červeným X. Po pár dnech nepřetržitého psaní vznikne řetěz. Pokračuj a řetěz poroste. Ten řetěz budeš mít s přibývajícími dny čím dál raději. Tvým jediným úkolem je nepřerušit jej.”

Seinfeldova metoda je ideální kombinací jednoduchosti a funkčnosti. Lidská mysl je nástroj, který je nezbytné podporovat dalšími systémy. Stejně jako je lepší si to, po čem toužíme, napsat alespoň jednou v životě na papír, je lepší naši pravidelnost vidět, než o ní jen přemýšlet. Většinou totiž bez problémů stihneme vymyslet důvod, díky kterému je naprosto v pořádku říct “Dnes ne”. Velká červená X ale odstraňují jakékoli výmluvy a racionalizace. Jsou fyzická, jdou vidět a je jen jediný způsob, který nám umožní napsat další. Prostě udělat to, co udělat musíme.

Co když nejste komik ani spisovatel?

Tato metoda se dá použít na skoro kteroukoli činnost. Psaní, stlaní postele, meditaci, 10.000 kroků, oslovování potenciálních klientů, vaření oběda namísto chození do restaurace a dokonce i pro nekouření.

Je pravda, že ne každou činnost je možné nebo nutné vykonávat denně. Například cvičit každý den a neodpočívat může být poměrně nezdravé a každodenní úklid koupelny zpravidla není potřeba. Co dělat v tomto případě? Vytvořte si roční kalendář, který bude zobrazovat namísto dnů jednotlivé týdny. Tím zachováte efekt řetězu, který Vás bude motivovat.

A co výsledky?

Asi jste si všimli, že o výsledcích se Seinfeld vůbec nezmiňuje. Je jedno, že máte pocit, že Vaše vtipy nestojí za nic. Že nezískáváte další klienty. Nebo že se během meditace nedokážete soustředit na dech déle než třicet vteřin. Klíčem je pravidelnost. Podstatné je soustředit se každý den na to, abyste nepřetrhli řetěz.

Ti nejlepší, ve kterémkoli oboru si vzpomenete, jsou také nejvíce konzistentní. Se železnou pravidelností jdou za svým cílem, zatímco ostatní se postupně dostávají do vleku okolností, nenadálých událostí, kterých je běžný život plný, a nakonec se stávají oběťmi neustálého boje mezi motivací a prokrastinací.

Seinfeldova metoda snímá důležitost z každého jednotlivého tréninku a namísto toho se zaměřuje na proces. Je jedno, jak jste motivovaní, inspirovaní nebo jak skvěle se Vám povedl poslední zápas. Prostě jen nepřetrhněte řetěz.

Dvě podmínky

Seinfeldova metoda má dvě podmínky. Je potřeba si vybrat činnost, která bude dostatečně smysluplná a zároveň dostatečně jednoduchá na to, aby se opravdu dala vykonat každý den. Co se stane, pokud jednu z těchto podmínek nesplníte?

Pokud si určíte jednoduchý cíl, který ale nebude smysluplný, skončíte nakonec bez výsledků, s prázdnýma rukama.

Pokud si určíte smysluplný cíl, kterého ale bude těžké dosahovat každý den, stanete se součástí statistiky, která říká, že lidé přeceňují to, co mohou stihnout za rok a podceňují to, co mohou stihnout za pět let. Je to tím, že se
na začátku přecení s vidinou rychlých úspěchů, naloží si množství zátěže, pod kterou se dříve či později zhroutí, a pak už se k činnosti nikdy nevrátí. Přitom je poměrně evidentní, že dva intenzivní měsíce se nikdy nevyrovnají šedesáti měsícům, ve kterých budete postupovat po drobných krůčcích.

Příklad #1
Číst si o dietě, cvičení a hubnutí je jednoduché, ale nezhubnete díky tomu. Říct si, že každý den uděláte tisíc kliků je smysluplné, ale pokud nejste ve velice dobré kondici, nejspíše to více dnů za sebou nezvládnete, protože během šestnácti hodin musíte udělat 62,5 kliků za hodinu. Říct si ale, že uděláte alespoň deset kliků denně smysl má, protože je šance, že sami od sebe začnete dělat více a je to taky velice jednoduché i pro ty, kteří nejsou ve formě.

Příklad #2
Sbírat zdroje pro napsání Vaší knihy může být důležité, ale pokud budete každý den dělat jen to, knihu nenapíšete. Říct si na druhou stranu, že každý den napíšete deset stránek do Vaší knihy je smysluplné, ale existuje slušná šance, že to tempo nezvládnete. Říct si ale, že každý den napíšete alespoň dvě stě slov? To je reálné, i pokud jste začátečník, a za rok skončíte s poměrně rozsáhlým rukopisem.

Závěr

Pokud už konečně chcete dokázat to, co se Vám dlouho nedaří, zkuste Seinfeldovu metodu. Zapomeňte na nějakou dobu na výsledky. Oddejte se procesu, kalendáři s velkými červenými X a věřte tomu, že jím nakonec budete odměněni.

 

Diskuze k článku